Palatul National al Copiilor

Despre noi

 

Prin cercul de Navomodele, PNC organizeaza concursuri nationale.Aici elevii cu varste cuprinse intre 7 - 17 ani creeaza si confectioneaza tipuri de vase de razboi, comerciale, portavioane, evolutie, viteza si veliere. Testarea si probele au loc pe lacul Tineretului.

Va steptam cu drag!

Galerie foto1


Henry Grace a Dien, “Marele Harry”, 1514

Henry al optulea, care a pus bazele puterii navale engleze a ordonat sa fie construit acest vas cu panze; urma sa fie cel mai mare vas de razboi al timpului. Noua tactica navala de inzestrare cu salve de bori (tun) a fost pe deplin sustinuta, 180 de tunuri fiind distribuite pe citeva punti. Tonajul se ridica la minim 1000 tone. Vasul se folosea de 700 de soldati, marinari, tunari si ofiteri. Curajoasele adaposturi din fata si din spate semanau cu niste cetati, fortarere. Totusi vasului ii lipsea stabilitatea si lungimea totala de 39 m. Putea sa reprezinte un avantaj doar pe vreme favorabila. In perioada 1536-1539 a fost complet reconstruit (rezultatul final fiind argumentat in volumul final “Nave de razaboi…”). Acest vas minunat a aprins imaginatia oamenilor: Henry Grace a Dien –un nume frantuzesc a fost doar denumirea sa oficiala prin consimtamantul popular; efectiv ea era Marele Harry.

 

Modelul Peller, 1603

Aceasta fotografie ilustreaza reconstructia unei nave germane care este dupa toate probabilitatile cea mai veche, probabil construita la Lubeck, acest model care masoara 1324 mm in lungime si 1326 mm in inaltime, si care reprezinta un vas cu panze cu 3 catarge si-a gasit drumul spre Nurenberg, unde armele de familie ale casei comerciale Peller erau pictate pe pupa. Proprietarii de mai tarziu au impodobit in mod repetat modelul si l-au echipat cu o noua velatura. Dupa 1822 a aparut pe piata artei fiind achizitionat de Muzeul National German in Nurenberg in 1870. In 1966, modelul a fost transferat ca imprumut permanent catre Muzeul Altonaer, unde a fost restaurat, evaluat si masurat de catre Werner Jaeger. Ilustratia noastra arata incercarea de a reprezenta Modelul Peller in culorile lui originale, velatura fiind reconstruita de Jaeger.

 

 

Galeria venetiana 1539

O nava tipica, pentru exploatarile comerciale venetiene infloritoare avand o traversa a ancorei lunga de 41.60 m si lata de 5.20 m si un pescas mic de 1.90 m. Echipajul numara 225 de barbati, 132 dintre acestia fiind vaslasi care actionau vaslele foarte aproape. Nava era echipata cu vela latina; dintre cele noua tunuri, opt erau montate in asa fel incat sa se invarteasca. In anii urmatori manivela de impingere inainte a acestor galere s-a modificat, numarul vaslelor s-a redus; doi, trei, chiar patru vaslasi lucrau la fiecare dintre vaslele mari- barbatii fiind adesea puscariasi sau scalvi (pentru a ilustra o astfel de “galera prizoniere”.

 

Badan, vas cu panze arab

Din timpuri imemoriale se stie ca : ”badan” naviga pe Bahr el Ahmora (Marea Rosie) prin stramtoarea Bab el Madeb (Poarta Indoliata) din Golful Aden. In zilele legendare ale reginei din Sheba, barcile de acest tip transportau scalvii spre pamantul Adenului (care inseamna: Paradisul). Infatisarea oarecum greoaie a vasului este inselatoare –  vitezele mai fiind garantate de vela Latina si de liniile lungi, delegate de sub apa, viteze care s-au dovedit folositoare mai ales in experientele de contrabanda.

 

 

Galera cu trei catrage suedeze 1790

Frederik Henrik of Chapman, remarcabilul constructor de nave si Vice Amiral al lui Gustav al treilea, regele Suediei, a proiectat un tip nou si neobisnuit de corabie cu panze. De pescaj mic vasul era inzestrat cu vele cu speteaza pe langa mizena: expunand vasle laterale cu un dispozitiv de micsorare a partii de sub vant ca si un numar considerabil de tunuri care erau ridicate cu tambur de lant pe linia din mijlocul vasului si permiteau ochirea si tragerea fara nici o miscare a vasului. De fapt corabia nu a fost construita niciodata in aceasta forma, tipul totusi a servit drept model  pentru vase similare ale flotei Skerry. In 1790 cand Suedia s-a luptat cu Rusia si batalia navala de la Svens Rsund, aceste galere cu trei catarge greu de navigat si de vaslit, cum erau, totusi, au contribuit la victoria suedeza in rolul lor ca baterii plutitoare.

 

Galerie foto2

Vasul Marii al Marelui Canion, 1931

In august 1931, Black Hussar, a fost lansat in portul Kiel din Germania pentru o scurta cursa de proba (incercare). Construit la cererea proprietarilor magazinului universal (depozitul ministerial). Domnul si Doamna Hutton la santierul naval din Germania, aceasta nava cu patru cartage cu motor, a fost inzestrata ca o frumusete somtuoasa. Servim capriciile grupurilor de globtoteri bogati; vasul a cunoscut o istorie plina de evenimente, schimbandu-si numele de cateva ori si sfarsind dupa o lunga perioada la Colon, Panama, intr-o stare dezolanta. Un grup de tineri entuziasti din Hamburg au restaurat “Vasul Marii” suficient, pentru o calatorie la Hamburg unde nava urmeaza sa intre in revizie generala si sa fie reconstruita. La o jumatate de secol dupa voiajul inaugural, fostul Hussar va naviga din nou pe mari ca un vas

 

             

 

  

Caracul Flamand 1470  (vas comercial)

 Datorita reprezentarii sale intr-o pictura a maestrului flamand W.A. noi avem un concept foarte clar al caracului din flota Flandrei a lui Charles cel Viteaz al Burgundiei. Vasul masura aproape 37 m in lungime, a avut bordaj latin si trei catarge. Poate fi privit ca succesor al luntrei pescaresti cu un catrag construita cu nituri (buloane). Caracul a fost un vas comercial bine inarmat; grinzile (capriorii)  au varful adaposturilor din fata si de la pupa ca si capul catargului din fata, puteau fi atarnate cu plase (navoade), ancora suspendata de speteaza de la prova. A fost folosita ca ancora cu patru gheare. Un tip mai recent de carac cum este pictat de Holbein in 1525 e descris si ilustrat in volumul “Timpul de glorie al vaselor comerciale”.

 

Autung Juuk (joaca) in uz pana la inceputul acestui secol.

Lumea vestica a datorat primele descrieri detaliate ale joncilor (vaselor chinezesti cu fund larg) rapoartelor lui Marco Polo (din sec al XIII-lea) care le-a scris intr-o inchisoare genoveza chiar foarte asemantoare acelor vase chinezesti mari comentate de Marco Polo. Joncile Autung, ale Chinei de mare, erau o aparitie obisnuita pe oceanele lumii chiar pana in primii ani ai secolului nostru. Masura maximum 55 m in lungime si cu o grinda de 9 m, ele transportau rogojini de rafie intarite cu bete de bambus. Carena cu fundul plat furniza o cala puternica subdivizata de numerosi pereti despartitori etansi. Cei doi arbori artyimoni si catargul din fata erau ridicate cand era nevoie. Decorarea provei expunea o descriere colorata a demonilor.

 

Galera cu trei catrage suedeze 1790

 

Frederik Henrik of Chapman, remarcabilul constructor de nave si Vice Amiral al lui Gustav al treilea, regele Suediei, a proiectat un tip nou si neobisnuit de corabie cu panze. De pescaj mic vasul era inzestrat cu vele cu speteaza pe langa mizena: expunand vasle laterale cu un dispozitiv de micsorare a partii de sub vant ca si un numar considerabil de tunuri care erau ridicate cu tambur de lant pe linia din mijlocul vasului si permiteau ochirea si tragerea fara nici o miscare a vasului. De fapt corabia nu a fost construita niciodata in aceasta forma, tipul totusi a servit drept model  pentru vase similare ale flotei Skerry. In 1790 cand Suedia s-a luptat cu Rusia si batalia navala de la Svens Rsund, aceste galere cu trei catarge greu de navigat si de vaslit, cum erau, totusi, au contribuit la victoria suedeza in rolul lor ca baterii plutitoare.

 

Goeleta Americana de pescuit, 1785

Vestitele goelete, un produs al constructiei navale de pe Coasta de est a Statelor Unite au fost cele mai rapide vase ale timpului. Derivand din salupa rapida de tip Jamaican, prima goeleta a fost lansata la Gloncester - Massachusetts in 1713. Legenda spune ca o femeie spectator  a strigat :” Priviti cum aluneca”, dupa care constructorul de nave a Andreu Robinson a declarat : Sahonner sa se numeasca! Goeleta ilustrata aici, un vas construit la 2 ani dupa razboiul American de independenta este o reconstructie atent cercetata.

 

Mary J. Stubbs, Goeleta Americana de pescuit, 1886.

Modelata dupa liniile vasului sora Jenny Stubbs, aceasta goeleta minunata a fost construita la santierul naval al lui Tarr si James la Essex, Massachusetts. Reglajul in fata si la pupa, tipic pentru goeletele angajate in navigarea de coasta face posibil ca vasul sa fie condus de un echipaj redus astfel reducand costurile de personal. O remarcabila trasatura a corabiei expusa aici este carma de fier, care poate fi coborata si ridicata cu ajutorul unui carlig lung. Din cauza aceasta catargul principal nu era plasat inactiv in centrul corabiei, ci mutat spre tribord pana la dimensiunea diametrului cutiei carmei.

 

Lotti S. Haskins, goeleta Americana de pescuit, 1890.

 Dupa ce Lotti S. Haskins, a mai construit inca opt vase surori, ele s-au construit la santierul naval al lui Tarr si James la Essex, Massachusetts, dupa planurile renumitului George M. Mc. Clain. Aceasta poate servi la evidentierea importantei acestei goelete americane intr-o vreme cand primele corabii (cu panze) din otel apareau deja pe oceane, cand Europa si America erau in mod regulat legate de serviciile vapoarelor cu aburi. Groeletele care –si croiau drum de-a lungul vaselor tip cleste erau in principal angajate in navigatia de coasta. Groeletele cu 5 si 6 catarge transportau lemn din provinciile Canadei de pe coasta Atlanticului si din Maine spre sudul Statelor Unite. Aproape nu e nevoie sa spunem ca singura corabie cu panze cu 7 catarge a fost tot o goeleta: Thomas S. Sawsin construita in 1902 si data disparuta in 1907.

 

Aspinet, goeleta Americana pentru pescuit 1928

Iata un alt tip de goeleta Americana eleganta, construita tot de Tarr si James din Massachusetts.La 24 de ani dupa aparitia lui Shepher I’King construit in 1904, ASPINET este proiectat avand la baza acelasi linie. Ulterior se va dovedi un proiect eficient, permanent valabil pentru goelete de ape adinci. Forma carenei sale ii da capacitatea de a atinge viteze mari si remarcabile. Starea de navigatie ii permite lui ASPINET sa raspunda provocarii oricarei competitii din partea navelor cu motor.

 

Contact

Prof. modelism (navomodele): Popescu Alexandru, tel.:0722832822.

 

Comentarii   

0 #2 Sterian Constantin 06-06-2017 16:29
Buna ziua,

Am un baietel de 11 ani ii place sa surubareasca. Este atras de jucarii pe care sa si le construiasca singur pe baza de proiect. As dori sa ii cultiv aceasta inclinatie spre tehnica si m-am gandit sa il inscriu la cercul de navomodelism. Ma puteti ajuta in acest demers. 0721979438.
Citat
+1 #1 Gheorghe 12-09-2014 09:42
Refaceti traducerile,dat ele tehnice ale navelor,sunt dezamagitoare pentru cunoscatori si nu se ridica la st andardul Palatului Copiilor.
Citat