File din Poveste

Poate că mulți dintre locuitorii Capitalei au străbătut cu pași lenți, într-o clipă de weekend sau o zi caldă de primăvară, aleile Parcului Tineretului. Au observant atunci, cu uimire, că, la adresa Bulevardul Tineretului 8-10, se înalță, mândră, o clădire impozantă, ce poate fi înconjurată în câteva zeci de minute, cu multe intrări și ferestre nenumărate. Unii călători se întreabă și astăzi cum a reușit să supraviețuiască Palatul Pionierilor, inaugurat în 1986, și cum s-a metamorfozat, învingând vremurile și obstacolele, în Palatul Național al Copiilor din București.

Ca director, începând cu 1 septembrie 2023, am descoperit o clădire vie prin trecutul și prezentul său, căci educația nonformală este încă o competență necesară formării și integrării sociale, iar existența unui număr de aproape 6000 de copii înscriși la Cercurile Palatului este un exemplu evident de păstrare și rebranduire a valorilor autentice .

Puterea acestei instituții constă, mai ales, în resursele sale: generozitatea spațiilor în care se desfășoară Cercurile și spectacolele, măiestria celor 67 de profesori în ceea ce privește procesul instruirii prin joc până la performanțele cunoscute la nivel național și internațional, și, nu în ultimul rând, susținerea personalului didactic auxiliar și nedidactic. Sunt 130 de angajați care fac posibilă, zi de zi, minunea întâlnirilor, după orele de școală, sub semnul zâmbetului, prieteniei, dorinței de afirmare a măreției ce se ascunde în fiecare tânăr.

Nu se poate ca un copil, ce vizitează, la început de an școlar, această instituție, indiferent dacă are 5 ani sau 18 ani, să nu găsească un motiv de a reveni și a se înscrie la un Cerc apropiat orizontului său de așteptare. La Secția cultural-artistică sunt 37 de cercuri, la Secția tehnică – 14 cercuri, la Secția sport – 16 cercuri. Specializările sunt atât de diferite, încât, se spune, că orice copil este fericit aici. Consider că este necesar să enumăr doar câteva dintre disciplinele cuprinse în oferta școlară: balet, ceramică, muzică clasică, ușoară, instrumentală, limbi străine, fotografie și film, pictură, desen, teatru, educație civică, jurnalism, baschet, gimnastică sportivă, aerobică, șah, badminton, fotbal, arte marțiale, dans sportiv, atletism, judo, orientare turistică, informatică, educație rutieră, automodele, radiocomunicații, chimie experimentală, artă culinară, matematică, machete și construcții Lego, ecologie și protecția mediului ș.a.

În basme, există palate de cleștar, în care trăiesc împărați, împărătese, slujitori, prinți, prințese, dar și zmei sau alte personaje negative. Palatul Național al Copiilor din București nu este din cleștar, dar are ziduri foarte solide, adăpost antiatomic, rezervoare proprii de apă în caz de incendiu, generator electric care „înfrânge” orice pană de curent … Toate aceste „atribute” le-am descoperit în timp, ca director, și am fost plăcut surprinsă să constat că funcționează și, mai mult, au fost adaptate lumii contemporane. Bineînțeles că cele două săli de spectacol, una cu o capacitate de 750 de locuri, iar cealaltă, cu o capacitate de 200 de locuri, au nevoie permanentă de îmbunătățiri, așa cum logistica cercurilor și chiar modernizarea unui număr mare de spații din incintă ar fi un demers necesar și imperativ în ceea ce privește estetizarea acestei locații de mare interes educațional.

Proiectele prin PNRR ale instituției au reușit să atragă, numai în ultimul an calendaristic, aproximativ 122.000 de euro destinați dotărilor sălilor de clasă și cabinetelor și înființării unui Smart-Lab, iar cadrele didactice sunt implicate în derularea a două proiecte Erasmus (buget 47.000 de euro), ce vizează optimizarea competențelor necesare pentru atingerea performanțelor în educația nonformală. Chiar în această perioadă sunt așteptate cu emoție rezultatele selecției proiectelor trimise la Ministerul Educației pentru a fi implementate, pe termen scurt și mediu. Palatul Național al Copiilor din București a depus nu mai puțin de 14 proiecte naționale și regionale.

Și toate aceste eforturi ale celor care lucrează la Palatul Național al Copiilor din București, coroborate cu experiența, talentul, harul și dedicația dascălilor, dar și a personalului tehnic, de la scenă până la pază, se reflectă în rezultatele de excepție obținute la concursuri și olimpiade regionale, naționale, internaționale. Să enumerăm doar câteva dintre ele: premiul I sau al II-lea la concursuri de dans și muzică din Italia, Spania și Statele Unite, obținute de elevii cercurilor As, Dinamic și Meloritm; trofeul Festivalului Internațional Ursulețul de Aur, medalie de bronz la German Open (dans sportiv); medalie de aur și argint la Campionatul European de Karate; locul V în Europa și IX, la nivel mondial, la Campionatul de telecomunicații; mențiune specială în cadrul Expoziției Internaționale de Artă pentru Copii Lidice și multe altele.

Se întâmplă atâtea lucruri frumoase la Palat, încât copilăria și adolescența unor elevi se poate transforma într-o „vârstă de aur”, cum ar spune poetul latin Vergiliu. Aripile acestor copii, crescute în interior din cauza vârstei, personalității, societății, se deschid, cu siguranță, spre autocunoaștere, stimă de sine, conștientizând sentimentul că pot ajunge, într-o zi, personalități care să schimbe lumea în bine. Reprezentanții Palatului pot fi întâlniți, deseori, impresionând prin talentul lor, la Prefectura Capitalei, la Guvern, la Parlament, în deschiderea evenimentelor de la festivaluri internaționale, ambasade, susținând lansarea revistelor, sprijinind copii cu dizabilități fizice, sindromul Down, sau instituționalizați, „colorând” programul emisiunilor de la TVR, Antena, RomâniaTV, ProTV, Etno TV, Trinitas, evidențiindu-se la expoziții prin lucrările expuse. E ca în povești apoi, își iau „puterea” de la Palat și pleacă în lume, devenind învingători.

În calitate de manager, imi doresc ca această instituție, prin programul ei în regim gratuit, să ofere o șansă tuturor copiilor, indiferent de condiția materială a familiei în care s-au născut sau de obstacolele pe care le întâlnesc în drumul formării lor. Cred cu putere că, dincolo de spațiul școlii, învățarea durabilă trebuie să completeze în așa măsură conținuturile predate și asumate la clasă, încât tinerii să se poată integra ușor în orice context social sau profesional. Nu în ultimul rând, activitatea didactică și scenică de la Palatul Național al Copiilor din București este o alternativă viabilă și de succes, dacă analizăm modalitățile de a ne opune violenței, drogurilor, fumatului, depresiei și altor „boli” ale lumii în care trăim. La Palatul Național al Copiilor din București există o continuitate în toate sensurile: o istorie a performanței, dascăli foarte buni, elevi de ieri deveniți astăzi profesorii noștri, grupe de copii începători, care se transformă în grupe de avansați și de performanță … Chiar și multe dintre vedetele cunoscute în spațiul cultural-artistic românesc se întorc, uneori, „acasă”, adică la Palatul Național al Copiilor, pentru a deveni „modelele vii” și motivații ca spectacolele din stagiunea Palatului să atingă standarde profesioniste.

Noi nu facem un secret din faptul că se întâmpla foarte multe evenimente la Palat, prin urmare împărtășim cu drag tuturor reușitele și proiectele noastre pe site-ul www.palatulnationalalcopiilor.ro și pe adresa de Facebook, respectiv Instagram-Palatul Național al Copiilor.

Sper ca acest demers introductiv în lumea Palatului Național al Copiilor din București să-i convingă pe cititorii revistei dumneavoastră să aibă încredere în profesioniștii de AICI, care își propun, zi de zi, să consolideze toate reperele educaționale ce NE recomandă. Mai mult, promitem să schimbăm în bine, modernizând și optimizând în continuare, atât actul didactic, cât și cel artistic și, de ce nu, „ chipul” acestei clădiri, care a știut să câștige bătălia cu timpul și istoria…

„Înainte mult mai este, ca-n poveste…”

Prof. Dr. Teodora Bentz,

Director al Palatului Național al Copiilor din București